
Inkubator dla najemców w USA
15-10-2014
W porównaniu z innymi krajami Europy, polski rynek nieruchomości komercyjnych wyszedł z globalnego kryzysu finansowego w najlepszej kondycji. Jednakże nie całkiem uniknęliśmy jego skutków. Pojawiły się pierwsze pustostany, zintensyfikował się proces wymia
W związku z tą tendencją, warto przyjrzeć się jak z pozyskiwaniem najemców w trudnych czasach radzą sobie wynajmujący na bardziej rozwiniętych a zarazem mocniej doświadczonych kryzysem rynkach nieruchomości.
DDR Corporation będąca właścicielem i zarządcą 538 centrów handlowych w USA, Brazylii oraz Puerto Rico, rozpoczyna wprowadzanie innowacyjnego programu – inkubatora dla najemców. Program nazwany: Załóż Sklep (ang. Set Up Shop) początkowo uruchomiony zostanie w 24 centrach handlowych w Atlancie. Przedsiębiorcy aplikujący do udziału w tym przedsięwzięciu otrzymają elastyczne warunki najmu mające na celu ograniczenie barier towarzyszących rozpoczęciu działalności gospodarczej. Program ukierunkowany jest zwłaszcza na raczkujące firmy rodzinne, które z różnych względów obawiają się wynajmowania lokali w centrach handlowych.
Proponowany najemcom okres najmu wynosi 2,5 roku. Przez pierwsze sześć miesięcy najemca zwolniony jest odpłacenia czynszu, przez następny rok płaci jedynie czynsz od obrotu, dopiero w ostatnim roku najmu czynsz płatny jest w pełnej wysokości. Opłaty eksploatacyjne w przeciwieństwie do czynszu płatne są od początku trwania stosunku najmu, ale ich maksymalna wysokość jest ograniczona (CAP).
Biorąc pod uwagę fakt, iż ilość powierzchni handlowej na 1 mieszkańca w USA to 46,6 mkw. (dla porównania w Polsce według raportu CBRE – 0,26 mkw. na mieszkańca), konkurencja na rynku jest ogromna zwłaszcza w odniesieniu do małych, dopiero rozpoczynających biznes, przedsiębiorców. Oferta DDR, poprzez oferowanie najemcom lokali o niewielkich powierzchniach w konkretnych, otwartych i działających już centrach handlowych, zwiększa możliwość powodzenia działającej już inwestycji.
Korzyścią dla wynajmującego jest możliwość przekształcenia mniejszych pustostanów, które zazwyczaj są trudniejsze do wynajęcia, w generujące dochód lokale. Dodatkowo wynajmujący może zmniejszyć poziom wydatków takich jak podatki od nieruchomości i ubezpieczenie oraz zyskać długotrwałych najemców.
Pomocą beneficjentom programu-inkubatora służą dwie instytucje. Po pierwsze SCORE –krajowe stowarzyszenie non-profit, zajmujące się edukacją przedsiębiorców. Doświadczeni wolontariusze tego stowarzyszenia udzielają darmowych i poufnych porad dla najemców np. w zakresie finansowania zakupu wyposażenia do lokalu czy konsultacji w sprawie dokonania prac adaptacyjnych. Po drugie jest to pomoc współpracującej z wynajmującym agencji reklamowej. Dzięki temu małe rodzinne firmy otrzymują możliwość zorganizowaniu profesjonalnej kampanii reklamowej na preferencyjnych warunkach finansowych.
Ze względu na duże zainteresowanie inkubatorem wśród najemców oraz w mediach, a także biorąc pod uwagę fakt jakie znaczenie może mieć wzrost liczby małych przedsiębiorstw dla ogólnego ożywienia gospodarczego, firma DDR po kilku miesiącach zamierza ocenić powodzenie swojej inicjatywy i rozważyć jej ekspansję na inne rynki w 2012 roku.
źródło:
http://retailnet.pl/2012/06/04/25901-robert-szczepanek-causa-finita-inkubator-dla-najemcow-w-usa/